El problema de la verdad en la Prueba de Selección Universitaria de Historia en Chile
Abstract
Abstract: This article analyses the different issues that come up when applying the theory of the oratory truth in its daily use as is the case of the history section of a university admission test. Under what insight are the answers in this test considered true, accurate? And, from this viewpoint: How is the teaching of history understood? The test conditions students to have an outdated perspective of history that is reduced to a collection of facts.
Resumen: En este artículo se analizan las distintas problemáticas que surgen al aplicar la teoría de la verdad pro-oracional a un ámbito cotidiano como el de una prueba de selección universitaria de historia. ¿En qué sentido las respuestas de esta prueba son verdaderas? Y, desde esta perspectiva, ¿cuál es el sentido de la enseñanza de la historia? El cuestionario condiciona en los estudiantes una visión de la historia anticuada y reducida a una acumulación de saberes.
Palabras clave
Teoría de la verdad, Strawson, PSU, Prueba de Selección Universitaria, Historia y verdad.
Keywords
Theory of truth, Strawson, PSU, University Selection Test, History and truth.